طرز تهیه غذاهای مجلسی

غذاهای مجلسی مناسب مهمانی های رسمی

اغلب ما برای مهمانی های مفصل و رودربایستی دارمان به دنبال یک منوی درست و حسابی و به اصطلاح اعیانی هستیم. در این مطلب سریالی برای شما 14 مدل غذا آموزش داده ایم که در آن ها هم پلوی مخلوط هست هم خورش و هم آش و کباب ولی نه باقالی پلو و خورش فسنجان. غذاهای متفاوت و غیر متداول مجلسی که همه را انگشت به دهان می کند، بپزید و پز بدهید.

Image result for ‫غذاهای مجلسی‬‎

 

زرشک پلو با مرغ؛ یک غذای مجلسی

به‌راستی تعریف مشخصی برای غذای «مجلسی» وجود ندارد اما این‌طور برداشت می‌شود که غذای مجلسی باید غذایی غنی، چشم‌نواز و اغلب همه‌پسند باشد.

در عین‌حال بهتر است غذاهای مجلسی پرزحمت نباشند و وقت‌تان را زیاد نگیرند. هرچه باشد هدف دور‌ِهم‌بودن و خوش‌‌بودن است؛ قرار نیست به‌خاطر مهمانی مجبور شوید تمام هفته را استراحت کنید.

اینکه از مهمان‌ها در وعده‌ی ناهار پذیرایی می‌کنید یا شام معمولا در انتخاب غذا مهم است. مثلا سوپ یا آش ناهار باید رقیق‌تر باشد.

برای پیش‌غذا، غذای سبک که خوردن‌شان ساده و کم‌زحمت باشد توصیه می‌شود مثل سوپ، آش، کشک بادمجان، کوکو، سالاد الویه، فینگرفود و … .

بهتر است سالادهای حجیم و نشاسته‌دار مانند سالاد پاستا در وعده‌ی ناهار کمتر باشند، درمقابل سالاد فصل با تنوع بیشتری تهیه شود.

برای غذای اصلی گزینه‌هایی مانند طبخ قورمه سبزی و زرشک‌پلو و باقالی‌پلو بسیار رایج و همه‌پسند هستند. اگر می‌خواهید غذای‌تان کمی خاص‌تر باشد، ته‌چین، مرصع‌پلو یا قیمه‌نثار هم انتخاب‌های خوبی هستند.

البته خورش‌ها معمولا پای ثابت سفره‌ی مهمانی ایرانی‌ها هستند. اگر هم مهمانان‌تان اهل برنج نیستند، می‌توانید با انواع خوراک‌ها مانند مرغ بریان یا شکم‌پر هم از آنها پذیرایی کنید.

از انواع مربا به‌عنوان دسر غافل نشوید که معمولا خواهان زیادی دارند. برای دسر انتخاب‌های متنوعی ازجمله انواع ژله، کیک، تیرامیسو، پاناکوتا و … دارید.

در کل با توجه به اینکه سلیقه‌ی افراد مختلف در دسر، طعم و میزان شیرینی آن متفاوت است، سعی کنید حداقل دو نوع دسر را با درجه‌ی شیرینی متفاوت تهیه کنید.

فینگرفود یکی از انواع غذاهای مناسب تولد

مهمانی و دورهمی لذت‌بخش است مخصوصا اگر کمتر رسمی و بیشتر شوخ‌وشنگ باشد. مهمانی‌های تولد هم معمولا از این دست مهمانی‌ها هستند.

در مهمانی‌های تولد صاحب‌مجلس معمولا دغدغه‌ی کمتری دارد. به‌ویژه اینکه می‌تواند با غذاها و خوراکی‌های ساده‌تر و هم‌زمان جذاب‌تری از مهمان‌ها پذیرایی کند.

غذاهای لقمه‌ای و فینگرفود در این مهمانی‌ها خیلی طرفدار دارند. انواع رولت‌ها، انواع بورک، مینی‌پیتزاها، مینی‌همبرگرها و مینی‌های دیگر شاید درست کردن‌شان در تعداد زیاد کمی دشوار و وقت‌گیر باشند،

اما خوردن‌شان خیلی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است. امتحان‌کردن انواع متنوع از این خوراکی‌های کم‌حجم خودش یک تفریح است!

غذاهای مناسب روزهای ویژه‌ی سال

کوکوسبزی و سبزی پلو با ماهی از غذاهای شب عید

در روزهای ویژه‌ی سال چه مهمان داشته باشیم چه نداشته باشیم این‌طور جا افتاده است که غذاهای مخصوص آن روزها را بخوریم. مثلا در شب یلدا غذاهایی مثل «خورش ناردون» یا «فسنجون» که از انار و گردو تهیه می‌شوند و انواع غذاهای محلی خواهان زیادی دارند.

در چهارشنبه‌سوری بعد از پریدن از روی آتش و قاشق‌زنی معمولا با انواع آش دلی از عزا درمی‌آوریم. یکی از قدیمی‌ترین غذاهای چهارشنبه‌سوری «پلو هفت‌رنگ» است که درست کردنش کلی زحمت دارد.

درواقع باید هفت نوع پلوی مختلف مثل آلبالو پلو، رشته‌پلو، سبزی‌پلو، عدس‌پلو و … بپزید و در کنار هم بگذارید. اگر به‌نظرتان کار سختی می‌آید کافی‌ است با رنگ‌های طبیعی مانند آب سبزیجات، آلبالو یا زعفران به پلویتان رنگ‌های متنوع بدهید که البته نباید انتظار مزه‌ی آنچنانی از آن داشته باشید!

اما در شب سال نو سبزی‌پلو با ماهی پای ثابت سفره‌ی بیشتر ایرانی‌هاست. برخی به جای سبزی‌پلو، رشته‌پلو می‌پزند به این امید که با خوردن این غذا، از همان آغاز سال سررشته‌ی کارها دست‌شان می‌آید. البته طرفداران کوکوسبزی و آش هم در این شب کم نیستند.

مرغ شکم پر شمالی

مرغ شکم پر شمالی نوعی غذا‌ی مرسوم در مجالس است. این غذا معمولا به صورت شیرین و بدون نمک درست شده و با پلو سرو می‌شود. مرغ شکم پر شمالی با مرغ درسته‌ای تهیه می‌شود که شکم آن با سبزیجات محلی مانند اوجی پر شده و به جرات می‌توان گفت که یکی از خوشمزه‌ترین غذا‌های مجلسی به حساب می‌آید.

خورش فسنجان با گوشت قلقلی

همین حالا که این متن را می‌نویسم و هنوز کار آغاز نشده، می‌توانم عطر و مزه این خورشت پر از گردو را حس کنم! این خورش بی‌شک یکی از شاهانه‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است؛ به‌خصوص حالا که خشکبار و مغزها حسابی در بازار قیمت‌ها خودی نشان می‌دهند.
راستش را بخواهید خیلی فرقی نمی‌کند که فسنجان را با گوشت قلقلی تهیه کنید یا گوشت مرغ و اردک یا هر گوشت دیگری، این مغز گردو و رب انار است که قوام دهنده و بخش اصلی و مهم آن است. به‌خصوص وقتی‌که فرایند روغن دهی آغاز می‌شود و مغز گردوها کار خودشان را شروع می‌کنند، لایه‌ای نازک و لذت‌بخشی را روی خورشت شکل می‌دهند.

همچنین بخوانید: روش درست کردن قورمه سبزی خوشمزه و نکات مهم قورمه سبزی درست کردن

باقالی پلو با مرغ

نمی‌شود درباره بهترین غذای ایرانی برای مهمانی نوشت و یادی از باقالی پلو و خواهر و برادرهایش نکرد. باقالی پلو با مرغ، باقالی پلو با گوشت و گل سرسبد خانواده هم که باقالی پلو با ماهیچه است؛ که همگی چند عضو یک خانواده سرشناس در بین غذاهای مجلسی ایرانی هستند و فقط در مهمانی‌هایی که عزیزکرده‌ها حضور دارند خودی نشان می‌دهند.
باقالی به خاطر درصد بالایی از فیبر غذایی که دارد موجب تسریع در هضم غذا می‌شود و بی‌علت نیست که نیاکان خردمند ما آن را در کنار پلو و انواع گوشت مصرف می‌کردند. جالب‌تر این‌که این فیبر به کاهش چربی خون کمک شایان توجهی می‌کند. پس اگر در کنار باقالی پلو از ماهیچه و عصاره پرچرب آن لذت می‌برید، نگرانی به دل راه ندهید که غذای شما می‌تواند به قول حکما دوای شما هم باشد؛ البته اگر زیاده‌روی نکنید!

  باقالی پلو با گوشت

باقالی پلو با گوشت، یک غذای مجلسی و مناسب مهمانی بوده که از دو بخش پلو شوید باقالی و گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی تشکیل شده است. این غذا امروزه در سفره اکثر ایرانیان به چشم می‌خورد، ولی همچنان به عنوان غذایی اعیانی شناخته می‌شود که طرفداران بسیاری دارد.

  قلیه ماهی شمالی

قلیه ماهی یکی از انواع غذا برای مهمانی به حساب می‌آید که بیشتر در مناطق شمال و جنوب کشور که در کنار دریا واقع شده اند، طبخ می‌شود. این غذای خوش آب و رنگ نوعی خورش است که با برنج به عنوان وعده نهار یا شام سرو می‌شود. قلیه ماهی جنوبی و شمالی با سبزی، پیاز، ماهی و سیر درست شده و با چاشنی‌های ترشی همچون تمر هندی و رب انار مزه دار می‌شود. سبزی قلیه ماهی به قدری خوش عطر است که بدون سرخ کردن ماهی نیز غذایی بسیار خوشمزه و پرطرفدار محسوب می‌شود.

  ماهی شکم پر جنوبی

ماهی شکم پر در فر درست می‌شود. استفاده از سبزیجات معطر و چاشنی‌های متنوع در تهیه این غذا، آن را به غذایی پرطرفدار تبدیل کرده و حتی افرادی که به خاطر بوی ماهی از خوردن آن اجتناب می‌کنند، ماهی شکم پر را دوست دارند. ماهی شکم پر جنوبی اغلب با ماهی صبور و سبزی‌های معطری مانند گشنیز و شنبلیله درست می‌شود و چاشنی طعم دهنده آن تمر هندی است

 آجیل پلو (جواهر پلو) :

یک پلوی لذیذ ایرانی که ترکیبی از برنج ایرانی به همراه خلال پسته، خلال بادام، هویج، پوست پرتغال، زرشک و زعفران ایرانی است. ایرانی ها برای تعادل در طعم این غذا زرشک را به همراه مقدار کمی شکر تفت میدهند. این پلوی بی نظیر  به همراه آجیل تهیه میشود .

  شیرین پلو با مرغ

شیرین پلو یکی از پلو‌های سنتی ایران و نوعی غذا برای مهمانی است که زعفران، گلاب و خلال پوست پرتقال یا نارنج به ان عطر و بوی منحصر به فردی می‌دهد. شیرین پلو یک نوع پلوی مخلوط و شیرین مزه است که با گوشت و مرغ درست می‌شود و نحوه طبخ آن در مناطق مختلف فرق می‌کند.

  مرغ سوخاری در فر

مرغ سوخاری نوعی مرغ برشته و مناسب مهمانی است که طرفداران زیادی دارد. اگر شما به دنبال روشی آسان و سالم برای تهیه مرغ سوخاری خوشمزه برای مهمان‌های خود هستید، بهتر است آن را در فر درست کنید.

  شیشلیک در فر

شیشلیک یک نوع کباب خوشمزه است که در فر نیز قابل تهیه بوده و معمولا با استفاده از گوشت راسته با استخوان یا گوشت دنده درست می‌شود. برای تهیه شیشلیک در فر، معمولا گوشت را چند ساعت یا از شب قبل در مایه‌ای از ترکیب ماست و پیاز رنده شده یا آبلیمو و پیاز رنده شده یا آب انار و پیاز رنده شده یا سرکه رقیق که با مقداری فلفل سیاه، میخک و پودر دارچین جوشیده و سپس خنک شده باشد، می‌خوابانند و سپس با سبزیجات و ادویه جات معطر مزه دار می‌کنند. طبخ شیشلیک در فر آسان‌ترین روش پخت این غذای خوشمزه و مجلسی است.

 میگو پلو

میگو پلو نوعی برنج مخلوط است که با مواد متنوعی درست می‌شود. میگو پلوی بوشهری از مخلوط میگو با سبزی، سیر، پیاز داغ و شیره تمر هندی درست می‌شود، در حالیکه میگو پلو با کشمش و گردو از مخلوط میگو با کشمش، گردوی خرد شده و پیاز داغ تهیه می‌شود. هر کدام از این پلو‌ها طعم و مزه منحصر به فردی داشته و می‌توانند به عنوان یک غذا برای مهمانی درست شوند.

  کباب برگ تابه‌ای

کباب برگ تابه‌ای را با استفاده از گوشت راسته گوساله یا گوسفندی درست می‌کنند که مرحله طبخ آن در تابه رژیمی صورت می‌گیرد. برای درست کردن کباب برگ تابه‌ای دیگر نیازی به بر پا کردن دود زغال نیست و بدین ترتیب می‌توانید در خانه‌های آپارتمانی نیز کبابی خوشمزه درست کرده و با آن از مهمانان خود پذیرایی کنید.

غذاهای مناسب مهمانی افطاری

شامی و کتلت از غذاهای مناسب افطاری

انتخاب غذا برای مهمانی‌های ماه رمضان بسیار چالش‌ برانگیز است. باید به فکر سلامتی افرادی باشید که دعوت کرده‌اید چرا که به دلیل خالی بودن طولانی‌مدت معده‌ی مهمانان، بهتر است در وعده‌ی افطار با خوراکی‌ها و غذاهای سبک و مقوی از آنها پذیرایی کنید. البته قبل از هر چیز بهتر است از مهمانان بخواهید روزه‌شان را با نوشیدنی‌های گرم باز کنند.

از آنجایی که معده‌ی روزه‌داران به نسب حالت عادی حساس‌تر است،‌ غذاهای خشک و سنگین برای شروع مناسب نیستند. غذاهایی نظیر فرنی، انواع سوپ مثل سوپ شیر، سوپ مرغ، سوپ سبزیجات و سوپ جو و همچنین انواع آش مثل آش دوغ، آش رشته و آش جو غذاهایی هستند که برای شروع می‌توانید به مهمانان عزیزتان تعارف کنید.

غذاهایی که به‌صورت عادی برای مهمانی‌های رسمی تدارک می‌بینید معمولا سنگین‌تر هستند و ممکن است معده‌ی مهمانان شما را اذیت کنند.

برای وعده‌ی غذایی اصلی می‌توانید از غذاهایی نظیر انواع شامی، کتلت و کوکو یا انواع خوراک‌ها استفاده کنید.

خلاصه اینکه انتخاب غذای مناسب و تهیه‌ی سالم و باسلیقه‌ی آن کار مهمی است. وعده‌ی غذایی، نوع مهمانی، مناسبت‌ها، رسمی یا خودمانی بودن و برخی عوامل دیگر در انتخاب غذای مناسب مؤثرند.

موادی که در تهیه‌ی غذا به‌کار می‌رود و البته روش پخت آن هم نقش مهمی در نتیجه‌ی نهایی و بو و مزه‌ی غذاها دارد. «خوردن» لذت کمی نیست!

در عین حال نباید به سالم‌بودن آن بی‌توجه باشیم. درست است که برای پختن و آماده‌کردنش زحمت زیادی می‌کشیم، اما ظاهر خوش‌برورو، بو و طعم دل‌انگیزش خستگی‌مان را در می‌کند.

منبع : 7گنج

 

بیان دیدگاه